Nyttigare julbord? Vad är det jag hör. Ska vi äta ägg utan räkröra, köttbullar utan grädde, omelette utan stuvning, byta ut prinskorven avokadorullar och äta morötter som godis? Det är jul en gång om året och då tycker jag det bästa är den traditionella maten! Julklapparna är inte längre i fokus utan det är maten och att umgås. Ska vi ta bort allt det goda och ersätta det med råvaror som vi äter till vardags, de 350 dagarna på överiga året? Nej inte hos mig! Här doppas det flitigt med pepparkakor på kafferasten "till vardags" och saffransbröd, julgodis, tomtegröt och choklad till helgen. 
 
Mat är en av livets njutningar och då tycker jag man ska njuta medan det går. Sen kan det bli för mycket av det goda. Det handlar om att ha en balans, att inte äte 18 skumtomtar utan kanse två. 
 
En positiv sak med allt tjat om nyttigare jubord är att  grönkålen har fått ett uppsving. I alla fall i mina ögon. Grönkålen ligger alltid för sig själv i en  tråkig gryta på vårt julbord, brun, kletig och motbjudande. Knappt ingen som äter och den landar tillslut i komposten.  Eftersom jag älskar att läsa recept har jag samlat på mig massor med inspiration på färsk grönkålssallad. Det som ska vara så nyttigt. Efter lussekattsbaket idag slängde jag därför ihop en sallad bestående av grönkål, aprikoser, äpple, valnötter samt en dressing på b.l.a.honung, olivolja och citron. En riktig höjdare! Får den stå och safta till sig blir den ännu bättre. Kommer garanterat bli en vardagssallad FRAM till jul, för den 24 ska den lilla grytan fram med det bruna kletet precis som vanligt.
Lite lussekatter och grönkålssallad

Kommentera

Publiceras ej